Persbericht: Nijkerkse bio-ballon zwaar op de maag

5 april 2017 – Ter ere van Koningsdag besloot Oranjevereniging Nijkerk vorig jaar, ondanks publieke weerstand, toch een ballonnenoplating te organiseren. Zorgen over de desastreuze gevolgen van ballonnen die na de feestelijkheden maandenlang in de natuur zouden achterblijven, werden door de vereniging zorgvuldig afgewimpeld. “Milieuactivisten plaatsen informatie op internet die niet juist is. Deze informatie gaat over ballonnen oplaten. Helaas zijn er mensen die deze informatie klakkeloos aannemen als waarheid, zonder verder research te doen.”, aldus de vereniging. Bijna een jaar na Koningsdag is de waarheid echter beduidend anders. De gebruikte ballonnen werden onderdeel van een experiment met een schokkend resultaat.

Een woordvoerder van www.ballonnenexperiment.nl: “We proberen verenigingen en organisaties die ballonoplatingen organiseren de andere kant van de ballonnenpracht te laten zien. Dit doen we op basis van onderzoeken die al plaats hebben gevonden, gedaan door biologen, onderzoeksinstituten en universiteiten. Maar ook door eigen veldonderzoek. Schrijnend duidelijk wordt dat ballonnen, die na een oplating weer naar beneden komen, een groot gevaar vormen voor flora en fauna.”

Ook de ballonnen waarvan Oranjevereniging Nijkerk stelt dat ze veilig en biologisch afbreekbaar zijn, zorgen voor grote problemen. Naar eigen zeggen werkt de vereniging al lange tijd samen met een bedrijf dat op de juiste wijze biologische ballonnen produceert. Helaas zegt de productie niets over wat er daarna mee gebeurt. Ook biologische ballonnen komen neer in de natuur en zorgen daar voor een maanden- of zelfs jarenlange nasleep van zwerfafval. Dieren zien de ballonresten aan voor voedsel en eten ze op waardoor hun maag- en darmstelsel kan blokkeren. Ze sterven dan een gruwelijke en langzame hongerdood omdat hun maag vol lijkt, maar dat in werkelijkheid niet is. In de ballontouwtjes kunnen dieren verstrikt raken met alle nare gevolgen van dien. Daarnaast is het oplaten van ballonnen natuurlijk vergelijkbaar met afval dumpen. Echter, omdat het via de lucht gaat, lijkt men er ineens niet meer bij stil te staan.

Woordvoerder: “We kregen enkele ballonnen uit Nijkerk toegestuurd door een bezorgde burger uit de regio die ze bij de oplating had onderschept. Buiten observeerden we de ballonnen onder diverse omstandigheden: in zeewater, slootwater en op het droge. De resultaten na bijna een jaar zijn schokkend. Geen van de ballonnen is nog vergaan, evenals de touwtjes. In de verste verte niet. Ze hebben dus in de natuur al zowat een jaar voor verderf kunnen zorgen. Dit heeft Oranjevereniging Nijkerk zich vast niet gerealiseerd. Met deze informatie besluiten ze hopelijk om in de toekomst geen ballonoplating meer te organiseren.”

Nijkerkse bio-ballon na 11 maanden en 8 dagen buiten in zeewater.